1. Boek der Wetten

  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • : Function ereg() is deprecated in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/file.inc on line 646.
  • warning: Parameter 1 to tac_lite_node_grants() expected to be a reference, value given in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/module.inc on line 406.
  • warning: Parameter 1 to tac_lite_node_grants() expected to be a reference, value given in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/module.inc on line 406.
  • warning: Parameter 1 to tac_lite_node_grants() expected to be a reference, value given in /srv/www/cms.thecallofheroes.nl/includes/module.inc on line 406.


 

 

Boek der Wetten

Versie: 25 oktober 2007

 

Verplicht leesmateriaal!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het ‘The Call of Heroes’ spelsysteem, plus alle aanvullende documentatie ervan, is geregistreerd als eigendom van Martin van Houwelingen onder markering, registratie en verzegeling door de Nederlandse Belastingdienst op datum 06-03-2007 onder registratienummer 4.70.7555.001.

 

Niets uit deze editie of voorgaande edities mag worden vermenigvuldigd of in geheel of gedeeltelijk gebruikt worden voor andere doeleinden dan naar de bedoeling van de wettige eigenaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

“Opnieuw komt het bericht.

De Koning vraagt om Helden omdat er gevaar dreigt.

En ze komen, van alle streken, in alle buitenissige types en soorten, in de meest bijzondere kleding, functioneel of buitenissig groots en extravagant, of sommigen in simpele kleding of zelfs vodden.

De Helden komen samen, in kroegen, barren, cafés en eethuizen.

Ze kennen elkaar, begroeten elkaar, en bevechten elkaar om oude ruzies en vetes.

 

En achter hen aan komen ook de jongelingen, zij die wensen ooit een Held te worden, hopend van het kijken naar de helden zelf iets te leren of misschien zelfs in de leer te kunnen.

En daar komen diegenen die hun leven maken van de Helden, de wapensmeden, de pantsermakers, de Handelaren, de sjacheraren, de dieven... oftewel, hier kan van alles gebeuren.

En wanneer alles over is, blijven enkel de raven en de kraaien achter, vretend van de resten en de lijken, dat wat is achtergelaten.”

 

Het standaard begin van een van de verhalen van Engerim, de Meester-Bard-Verteller

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Welkom bij Heroes. 7

Wat is ‘Heroes’?. 7

Wat is LRP?. 8

Veiligheid. 9

Achtergrond. 10

Rol-opbouw.. 10

Meerdere Rollen. 11

Afk(ortingen) en Vreemde Woorden. 12

Spelwoorden. 12

Gebaren en Uitroepen! 13

Stickertjes??. 14

Regels. 16

REGEL 1. 16

Schade-types. 16

Wapen-regels. 17

Onraakbaren. 17

Vals Spel 18

Onveilige voorwerpen. 18

Schade. 18

Reparatie. 18

Boogschieten. 19

Pantser-regels. 19

Schade. 19

Reparatie. 20

Uiterlijk. 20

Pantser-stapelen. 21

Een extra punt over veiligheid. 21

Spelbederf 22

Dood is dood???. 22

Bijverdienen. 23

Naaktheid en Geweld. 24

En nu?. 26



Welkom bij Heroes

 

Omdat dit boek verplicht leesvoer is voor elke speler of geïnteresseerde rond Heroes, officieel ‘The Call of Heroes’, hebben wij hier het welkomstwoord en introductie geplaatst. Er word aangenomen dat elke speler deze informatie kent om spelverloop zo goed mogelijk te laten lopen. Ook al is het een moeite, neem hier de tijd even voor, er staan hier dingen die zeer belangrijk zijn voor veiligheid en een beter begrip van wat er kan gebeuren in en om het spel.

 

Heroes is ontstaan na 20 jaar spelen en de vele gebreken te hebben gezien bij verschillende organisaties en opgezet om waar dit ook maar mogelijk is, deze gaten te verhelpen om zo tot een goed draaiend, gebalanceerd en speciaal een leuk spelsysteem te zijn, waar interactie het belangrijkste is.

 

Hieronder zullen een aantal algemene vragen worden beantwoord.

 

Wat is ‘Heroes’?

 

Heroes is opgezet als een actief ‘in het veld’ live role play systeem met zowel diepgang als breedte van vaardigheden in een semi-realistische middeleeuwse fantasiesetting, waarbij de spelers zoveel mogelijk zelf acties mogen ondernemen zonder hulp en begeleiding van spelleiding.

Heroes is een Middeleeuws-achtige Fantasy Live Roleplay systeem dat bedoeld is om samenspel te creëren tussen de spelers, die elk van hun een fictieve (toneel)rol spelen die ze zelf hebben gemaakt aan de hand van een vooropgezet punten systeem. Het verschil tussen Heroes en de meeste spelsystemen is dat Heroes uit gaat van al ervaren karakters, de rol die de speler speelt. Waar de meeste spelsystemen uit gaan van ‘beginnende helden’, is Heroes zo opgezet dat een speler een Held speelt die al (zo goed als) volgroeid is. Om dit te bereiken heeft het spelsysteem een zeer uitgebreid arsenaal aan Kennis (alles wat voor een karakter te leren valt in de loop van zijn leven), namelijk een lijst van iets van 65 verschillende Kennistypes, die elk nog een keer in verschillende Niveaus opbouwbaar. Elk nieuw aangekocht niveau zal bijdragen in de kennis en dus de mogelijkheden die een Held heeft om (a) geld te verdienen en/of (b) sterker/behendiger of slimmer zijn dan iemand met een lager of geen niveau in deze kennis.

Dat is een mond vol, wat er bedoeld word is dat het een spelsysteem is voor volwassen en ervaren spelers. Het is niet dat jonge en onervaren spelers niet welkom zijn, maar er word binnen dit spel best wel wat verwacht van de spelers om het spel als geheel goed te laten draaien, zoals Eerlijkheid, Vriendelijkheid, Interactie en een verlangen naar Rollenspel. Het is niet de bedoeling dat de spelleiding de spelers bij de hand nemen en begeleiden, maar dat de spelers zichzelf en elkaar vermaken in een omgeving waar genoeg te doen is qua NPC’s, ontdekken van de omgeving en avontuur.

 

Er zal wel te ‘butsen’ zijn, anders waren er geen Helden nodig, maar dit spel gaat meer in op achtergronden en downtime, net als vrijheid om te gaan en staan waar je wilt binnen het speelveld.

Er zullen geen Lijn-avonturen zijn maar interactie met losse NPC’s die vrij worden gelaten over het veld, sommigen op vaste locaties, waarvan maar een aantal een doelstelling hebben iets te pletten met een wapen, en dan meestal nog met reden daartoe.

 

De setting is realistisch opgezet zonder ‘magie en spreuken’, dus Low Fantasy, met een middeleeuws ogend uiterlijk, maar zich wel afspelend op een totaal andere wereld waar je nooit weet wat er nu weer om de hoek kan staan wachten. Geloof speelt wel een rol, maar de ware kracht van elke rol ligt in de keuze van de Kennis, of deze rol nu een PC, speler, of NPC, monster, is.

Het spel gaat uit van de rol van de Mensen, dus Elven, Dwergen, Orks en allerhande andere beesten gaan hierin niet voorkomen. Ook ‘Magie’, het gooien van spreuken en wonderen voor Magiërs en Priesters, wat in vele andere spelsystemen voorkomt, is teruggebracht tot enigszins realistischere Kennis van zaken zoals Alchemie en Genezing met verband en kruiden. We spreken hier dan ook over een ‘low-magic - low-fantasy setting’, wat het spel diepgaander maakt in de interactie tussen spelers en het aangaan van problemen in de spelomgeving.

Het idee van Geloof is niet geheel verdwenen. Net als in de werkelijke wereld levert het hebben van een Geloof een aantal voordelen op, hierin per Geloof gerepresenteerd in de goedkopere aankoop van een aantal Kennisopties. Wel moet duidelijk zijn dat elk Geloof in het spel fictief is en dus niet bestaand, noch enige samenhang heeft met bestaande geloven.

Tijdens Live Role Play is er geen enkele sprake van hekserij, demonologie, satanisme of elke andere vorm van werkelijke religie. We proberen zelfs deze invloeden van welk geloof dan ook uit het spel te houden om vermenging van spelgevoel en ‘echt’ gevoel uit elkaar te houden. Het gaat om het rollen spel, even speler dat je ergens anders bent in een land gelijk aan de middeleeuwen, maar waar bijzondere dingen kunnen gebeuren.

Wat is LRP?

 

Onbekend met LiveRolePlay? Dan zal het voorgaande je wel vreemd in de oren (of in dit geval voor de ogen) hebben geklonken.

LiveRolePlay (afkorting LRP of ook wel LARP, Live Action Role Play) is een spel, zoals men vroeger wel cowboytje, oorlogje of tikkertje speelde. Enkel is LRP geen kinderspel meer (hoewel het opvalt dat spelers weer jonger lijken worden door te spelen) maar een spel voor jongeren en volwassenen waar meer regels bij komen kijken dan ‘piew, jij bent nu dood’. Het spelsysteem is zo gebouwd dat er een fantasie-realisme bij komt, met achtergronden, intrige, gevaren, puzzels en, natuurlijk, aan het einde, schatten en beloningen. De ‘rol’ die je speelt mag je zelf bepalen, opgezet via een systeem van punten te verdelen over ‘Kennis’, dingen die je kunt. Het geeft daarin niet als je zelf iets niet kunt, zoals het spreken van een vreemde taal, als het aangegeven is in de Kennis op de papieren genaamd ‘Character-Sheet’, waarop komt te staan wat je karakter kan, gaan we er spelenderwijs van uit dat je het kunt uitvoeren, met kleine uitzonderingen daargelaten, zoals werkelijk met een wapen vechten of musiceren, en zelfs daar zijn weer wegen omheen om toch te kunnen spelen.

Vergelijk het dus meer met de hoofdrol spelen van je eigen boek, waarin je zelf het verhaal en plot niet kent, net zo min als de hoofdpersoon van het boek dat weet terwijl hij/zij de gevaren en avonturen doorstaat. Ooit wel eens meegeleefd met Pfafferd en de Grijze Muizer, Bilbo en Frodo Baggins in Lord of the Rings van Tolkien en van die boeken genoten? Dan is LRP waarschijnlijk wel iets voor jou.

 

In ons spel zijn mannen en vrouwen gelijk, tenzij de setting, spelomgeving opgezet door spelleiding, anders aangeeft. Waar dus ‘hij’ word gezegd of geschreven kan dus net zo goed ‘zij’ worden ingevuld. Een vrouw kan net zo goed vechter zijn, en een man kok of ziekenverzorger, het spel discrimineert niet tussen sekse, kleur of geloof, en enkel op wat iemand kan en doet... uitzonderingen in setting daargelaten. WEL mag iemand die iets kan, zoals musiceren, flirten etc. dit effect meenemen in het karakter om er mee te spelen, maar elke speler is verplicht ten aller tijde te letten of hij/zij niet te ver gaat en shockeert. (zie meer hierover in ‘Naaktheid en Geweld’).

 

Ook al praten we over een 18+ evenement, kinderen en jongeren zijn toegestaan, maar deze zijn GEHEEL verantwoording van een aanwezige oudere die daarvoor ook zal moeten tekenen en moeten aantonen bevoegd te zijn als (tijdelijk) voogd. Dat betekent dus niet dat je als ouder of voogd voor de tent of in de bar in een stoel kan hangen terwijl de kinderen ergens op het veld zijn, de ouder is GEHEEL verantwoordelijk en dient in de buurt van het kind en met het oog op het kind te blijven. Als deze rol wisselt tussen aan aantal ouderen, geen probleem, maar er word dus bijna geen spel speciaal voor kinderen opgezet en er kunnen dingen gebeuren die voor een kind vreemd of zelfs eng kunnen zijn. Ongelukken zijn snel gebeurd omdat een kind sneller over het hoofd word gezien in een actie situatie, en een kind reageert anders op het vloeien van bloed, marteling of een sterfgeval dan een volwassene en heeft vaker moeite spel en realiteit uit elkaar te houden. Wil je je kind hier niet aan blootstellenen je wilt toch komen is het verstandiger een oppas te regelen.

 

Veiligheid

 

Dit gehele spel word in goede banen geleid door een aantal personen, Spelleiding genaamd, die er voor zorgen dat het spel veilig blijft en er geen spelregels worden gebroken, zodat het spel leuk blijft voor iedereen.

Om deze veiligheidsredenen word er daarom ook niet op het hoofd of nek geslagen, worden er geen vuistgevechten toegelaten en enkel gevochten, geworden of geschoten worden met veilige wapens. Deze veilige wapens zijn gemaakt uit schuim en latex met meetal een fiberglas kern voor stevigheid en flexibiliteit. Deze wapens doorstaan een strenge keuring bij het maken en regelmatige controles bij evenementen, waardoor ongelukken uit onzorgvuldigheid voorkomen worden. Ook worden er regelmatig door de organisatie vechttechniek-, boogschiet- en theatertechniek les gegeven om het spel voor iedereen nog veiliger en ook leuker te maken.

Als enigste risico blijven dan de ‘huis-tuin en keuken-ongelukjes’ over, zoals een misstap waardoor er een enkel word verzwikt, door een botsing een blauwe plek oploopt. Op elk evenement zijn mensen met een EHBO diploma aanwezig en waar het om serieuzere klachten gaat zijn er mobiele telefoons en vervoer aanwezig en is er kennis van doktersposten en ziekenhuizen.

 

 

Achtergrond

 

De basis van de wereld is deze:

Er is een groepering van landen in een fictieve wereld. In het midden ligt Amal, een koninkrijk waar handel de grootste reden van bestaan is. Noord van Amal ligt Neuroes, een koud land waar op de ijsvlakten hier en daar warme bronnen zijn waar mensen zich hebben gevestigd. West wonen de Veldhandlers, een volk dat leeft op de ruige uitgestrekte vlaktes. Zuid wonen de Zolo’s in tropische oerwouden en West wonen de Arjah tussen de bergketen en de zee.

Al deze landen hebben een ding gemeen: hun wens te overleven en de situatie zoals die nu is tussen de landen stabiel te houden en, waar dit zonder al te veel gevaar kan, beter te worden dan de anderen om uiteindelijk dominantie te kunnen leggen over de andere gebieden.

Om deze doelen te behalen zijn er naast de legermachten in elk land De Helden, lieden die hun werk hebben gemaakt van betaald problemen uit de weg te ruimen, elk werkend vanuit een moraal dat zij vinden dat terecht en goed is. Deze Helden zijn in feite grensloos en worden met enige regelmaat door de koningen, keizers en regeerders van alle landen opgeroepen om tegen betaling, titel, landeigendom of om de eer de koning te mogen dienen om de klussen te klaren, elk naar inzicht van hun eigen specialisme.

Ons LRP spel speelt zich dus af in een wereld waarin er een stille oorlog afspeelt tussen 5 landen, elk met het oog op vergroting van macht en land, maar wetend dat een oorlog veroorzaken het land zo verzwakt dat het kwetsbaar is om zelf aangevallen te worden. Er komt dus veel intrige en politiek bij kijken, maar zelfs iemand die daar geen interesse in heeft, heeft genoeg te doen. Omdat de landen dus zelf geen geld en macht hebben om ten aanval te gaan, zin er in elk land de ‘Helden’, mensen die het hun baan hebben gemaakt op problemen uit de weg te ruimen uit naam van een koning/keizer/ander soort machthebber, of gewoon voor zichzelf en het geld.

 

Rol-opbouw

 

Elke speler krijgt om zijn karakter te maken punten, gelijk aan zijn/haar leeftijd maal 4. Dit betekent niet dat je zomaar supermachtig kunt worden, want al bij een jaar of 40 komen er ‘gebreken’ kijken in de personages, daarover later meer. Deze punten kunnen gestoken worden in verschillende Kennis, van Vissen en Pottenbakken (als baan), Rollen en Duiken (handig voor bijvoorbeeld ontwijken van zwaardslagen) tot Wapenhanteringen en bijzondere vechtslagen. De gehele lijst aan Kennis is opgezet om het spel zo realistisch en vloeiend mogelijk te houden, zonder tijdstops waarin stiekem de spelleiding spullen moet veranderen, weghalen of neerzetten. De Kennis in het spel is dus zo vloeiend mogelijk gehouden, maar ook zo duidelijk dat de spelers onderling zonder spelleiding bijna alles kunnen uitvoeren. Hiervoor is het nodig dat de spelers volwassen genoeg zijn om hierin mee te spelen, in wat ze wel of niet hebben zien gebeuren, ook wel Meta-gaming genoemd, en daar goed mee om kunnen gaan. Dit als basisreden om het evenement te bestempelen als 18+ evenement, wat betekent dat mensen onder de 18 niet worden toegelaten. Ook om wille van realisme in het spel, van flirtgedrag van bardames tot spirituele samenkomsten, hebben wij gekozen voor de 18+ regeling. Niet dat er openlijke naaktheid of seks zal zijn, maar naar wettelijke aansprakelijkheid zijn onze dan volwassen, zelf verantwoordelijk voor hun aanwezigheid en daden en bewust genoeg van gevolgen van hun daden om het spel goed te laten verlopen.

 

Meerdere Rollen

 

Door het bovenstaande, de Oproep voor Helden, kan het zijn dat de Held-rol die je hebt gecreëerd iets heeft van ‘dit is niets voor mij’. Daarom raden we de spelers aan meerdere karakters/rollen te maken, zodat er altijd wel een Held van jouw voorraad is die om zijn eigen redenen de uitdaging wel wil aannemen.
Of jouw verzameling Helden elkaar kennen of zelfs mogen ligt geheel aan jou. Weet wel dat er hindernissen in het spel zijn opgeworpen die uitdaging tot spel en vriendschappen tussen helden kan aan- of ontmoedigen.

Het bezitten van meerdere karakters wil niet zeggen dat je makkelijk kunt wisselen van rol in het spel zelf. Wanneer je een rol hebt gekozen voor een evenement blijf je deze spelen. Als je Held sterft of spel echt niet mogelijk is, is in onderhandeling met spelleiding daar wel iets mee te doen, maar in basis is de regel van het spel om je gekozen rol te spelen.

Het geheel is, hopelijk, een spannend avontuur voor zowel de speler als het karakter.

 

Klinkt interessant tot dusver?

Lees verder.

En al je het niets vind... kies maar, lees verder of ga wat anders doen. J

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Afk(ortingen) en Vreemde Woorden

 

Het spel heeft door alle jaren spelen, want LRP is al zeker 30 jaar oud in Nederland, een eigen (turbo)taaltje ontwikkelt ter vergemakkelijking van het spel. Het aanleren van deze woorden i even lastig, maar geen enkele speler zal hierover moeilijk doen om even uit te leggen wat ie bedoelt (!!!) als ie ’t heeft over de volgende afkortingen:

 

BP: Bepanseringspunt – Lichaamsbescherming die tot een zekere hoogte SP tegenhoud.

SP: Schadepunt – de schade die een wapen kan doen, die van een LP van de getroffene word afgetrokken, nadat BP zijn verrekend.

Lvl/niv: Level/niveau – de graad waarin je iets kan of kennis bezit

LP: Levenspunt – het feitelijke bloed/energie dat een karakter in zijn lichaam heeft om acties te kunnen ondernemen.

IC: In Character – Tijdens het spel, dus het karakter wat iemand speelt

OC: Out Character – Buiten het spel, dus de speler zelf

DT: Downtime – IC, maar niet tijdens evenement

 

Karakter: De rol die je speelt. Zie het Boek der Creatie voor informatie.

Wapen: ‘Het Ding Waarmee je Vecht’. Een ‘Wapen’ dient ALTIJD van veilig schuim gemaakt te zijn en alle wapens dienen ter controle te worden afgegeven wanneer hierom word gevraagd.

Kennis: Hetgeen je Karakter Kan. Zie het Boek der Kennis voor een gedetailleerde lijst. Kennis niet gemeld in de lijsten dienen van te voren via mail overlegd te worden met spelleiding voor gebruik en mits goedgekeurd, punten en niveau-verdeling.

In Character: Alles wat tijdens het spel gebeurt met het karakter dat je hebt gemaakt of nog gaat maken. Dus bijvoorbeeld bestolen worden IC is spel, waar bestolen worden OC, buiten het spel, een echt probleem is.

Out Character: Alles wat Buiten het spel om gebeurt. Iemand die (even) stopt met spelen is OC. Tijdens evenementen word het liefst zo min mogelijk OC gegaan.

Downtime: Alles wat IC Buiten een evenement gebeurt. In Downtime kunnen enkel dingen gebeuren die Of door spelleiding zo zijn beslist Of tussen spelers onderling is afgesproken. Een karakter kan dus NIET een ander karakter in Downtime deze doden, bestelen etc. zonder toestemming van tweede speler.

 

Spelwoorden

 

In ons spel kunnen spelers wel eens wat roepen wat een effect heeft in het spel omdat ze een bepaalde kennis bezitten. Deze woorden weten is dus nog al belangrijk. Er zijn naast onderstaande nog een aantal gebruikswoorden, lees hiervoor het Boek der Kennis, maar de onderstaande zijn de belangrijkste en daarom hier vernoemd.

 

 

‘Ontdoken’: Ontduiken van een slag dat eigenlijk raak was. Zie ‘Rollen en Duiken’ onder ‘Kennis’ – ‘Behendigheid’.

Verhullen’: Het jezelf of een ander verstoppen van algemeen zicht. Zie ‘Verhullen’ bij ‘Kennis’.

‘Ontdekken’: Het zien van iemand die ‘Verhuld’ is. Zie ‘Ontdekken’ bij ‘Kennis’.

Breek’: Slag waarmee het wapen dat is geraakt breekt. Zie voor meer informatie ‘Breek’ onder ‘Kennis’

‘Point Blanc’: Een boogschutter binnen 5 meter doet een schot op je. Hij laat zijn pijl niet los, maar haalt deze van de pees en bergt deze op, maar er word gespeeld alsof deze is geschoten en raak is.

Slag’: De geraakte word door de kracht achteruitgeworpen, wel 5 meter, tenzij hij iets raakt dat zijn ‘vlucht’ onderbreekt, zoals een boom, muur etc. Er valt niet vast te grijpen aan iets om deze slag tegen te gaan. Zit de geraakte vast (ketting, touw of zo) dan geld er DUBBELE schade van de slag.

‘Through’: Uit het Engels getrokken spelwoord dat ‘erdoorheen’ betekent, maar omdat dit zo rot roept houden we het maar op Through. Het betekent dat een schot of slag door pantser heen gaat en direct schade doet op het lichaamsdeel. Het pantser krijgt hiervan zo’n minimale schade, dat deze NIET word gerekend.

 

Elk wapen doet 2 schade, behalve de dolk en de pijl, die doen 1 schade. Elke bijzondere schade word geroepen/gesproken of toegefluisterd (JA DAT MAG, als de getroffenen het maar hoort). Er is geen verschil tussen botte of scherpe wapens qua schade, dus ‘BOT! BOT! BOT!’ roepen is nogal nutteloos, tenzij je grafrover bent en uit frustratie schreeuwt dat je enkel botten vind en geen rijkdommen. Als een NPC of monster enkel geraakt kan worden door iets speciaals, heeft deze instructies hiervoor en let zelf wel op.

 

Gebaren en Uitroepen!

 

Gebaren:

Deze bewegingen en handhoudingen zijn nodig voor spelverduidelijking. Het is de verantwoordelijkheid van de speler om de handgebaren te doen wanneer deze nodig zijn. Wanneer vergeten en de omgeving reageert op dit persoon is het NIET de bedoeling om snel alsnog het gebaar te maken. Je hebt dan maar te reageren op wat er gebeurt, het ‘eigen schuld’ principe. Als je het teken wel geeft maar het word niet gezien, dan kun je alsnog je niveau roepen om zo het spel op goede beloop te laten. Er word geen discussie gehouden of het wel of niet gebeurt, we gaan uit van eerlijkheid en volwassenheid van de spelers. Bij geval van twijfel of iemand wel of niet de hand/vuist omhoog heeft, gaan we er van uit van WEL, maar let erop dat je je best doet, het beïnvloed namelijk het spelplezier van andere spelers.

 

Vuist omhoog: iemand ‘is er niet’, en dat betekent dat ie niet hoor- voel of anders waarneembaar is. Dit geld bij NPC’s of Monsters als ze van rol wisselen of een stukje moeten lopen om hun nieuwe rol te starten. Spelers hebben ENKEL de vuist omhoog, aangezien deze tijdens het spel Altijd aanwezig zijn, wanneer ze naar hun (OC) tent gaan, omdat de speler dan te moe is om zich nog in het spel te interesseren.

Hand omhoog, aantal vingers: Hiermee geeft de speler aan dat er iets bijzonder aan de hand is, zoals een onvindbaarheid of een andere kennis die woordloos word aangegeven. Het aantal vingers is het niveau waarboven kennis moet zijn, in het geval van verhulling, in ontdekken om deze speler te ‘ontdekken’.

‘L’, wijsvinger en duim omhoog: Verduidelijking dat een persoon een andere taal spreekt. Let op uitspraak en klanken en ga bij jezelf na of je deze taal zelf spreekt om te kunnen begrijpen wat hij/zij zegt. De ‘L’ hoeft niet de gehele tijd worden opgehouden maar is ter verduidelijking van het bijzondere taaltje, de uitzondering op de regel dus.

‘open hand op borsthoogte’: Dit geeft aan dat het om spel gaat wanneer er grens-spel gebeurt, zeer realistisch uitschreeuwen van de pijn etc. Zie hierover meer in het stukje ‘Naaktheid en Geweld’.

 

En omdat er, hoewel het maar heel zeer zelden gebeurt, wel eens problemen kunnen zijn, deze Uitroepen!:

 

‘Man Down!’  - Er is iemand werkelijk gewond. Het spel stopt op deze plek, iedereen die niets met de geraakte heeft gaat uit de weg, er word direct een EHBO’er gehaald en de rest maakt ruimte behalve diegene (1 iemand!) die voor de gewonde zorgt.

‘Effe Wachte!’ – Het kan voorkomen dat er in een gevecht door voor en achteruit stappen een gevaarlijke of pijnlijke situatie ontstaat, zoals boomstronken, brandnetels, afgronden, scheerlijnen van tenten, treinrails etc. Met de roep ‘Effe Wachte!’ word er in overleg een gevecht verplaatst naar een veiliger plek. ‘Effe Wachte!’ roepen als er geen gevaar is word gezien als spelbederf, net als weigering te verplaatsen omdat je tactisch beter staat tussen de scheerlijnen, treinrails etc.

 

Stickertjes??

 

Ja, dit spelsysteem gebruikt stickertjes. En codes. Dit lijkt ingewikkeld, maar bij sommige kennis konden we er gewoon niet onderuit om de kennis te laten gebruiken zonder spelleiding aanwezig, zoals aangeving van de moeilijkheidsgraad van sloten en vallen.

Slotenstickertjes zijn GROEN en erop staat hoe moeilijk een slot is om te openen. Kennis van het slot te openen moet gelijk of hoger zijn, wil het slot na wat proberen open gaan.

GELE stickertjes zijn VALLEN. Deze zijn enkel te ontwapenen met Vallen ontwapenen. Heb je een val getriggert en heb je de kennis NIET, dan volgt direct de schade van de val, die op het stickertje staat. Heb je de kennis WEL maar heb je het gene waar de sticker op geplakt zit al losgelaten, dan gaat de val OOK af, helaas te laat. Heb je het voorwerp nog VAST, dan ligt het aan je kunde, gelijk of hoger dan de schade op de sticker. Ben je hoger of gelijk, dan ontwapen je de val.

ROOD zijn de WAARDEstickers. Wanneer iets een extra waarde heeft, zoals zilveren schalen, schatten, diamanten etc., dan word dit op een rood stickertje in een twee-letter-code aangegeven, de lijst daarvan is in bezit van iemand met Waardeschatten (rekenen niveau 3). Natuurlijk kunnen we niet op alles stickertjes plakken, dus vind je iets waarvan je denkt dat het waardevol kan zijn, kun je daarmee naar een vaste spelleidings plek om de waarde te achterhalen, waarna er alsnog een stickertje word geplakt. Heb je geen waardeschatten, dan weet je de exacte waarde NIET, ook niet als je de code herkent. Speel hiermee eerlijk. (Je mag natuurlijk wel IC een waardeschatting maken, en het is dan leuker om een geheel foute waarde aan te geven, ook naar jezelf. Dit creëert spel.)

 

 

 

 

 

 


Regels

 

REGEL 1

WIJ WILLEN GEEN OC DIEFSTAL OF DRUGS. Handel in illegaal spul word hard aangepakt. We weten, het gebeurt, we doen ons best om er tegen te beschermen, maar het blijft realiteit dat er mensen zijn die enkel op eigen winst uit zijn. Let op je spullen en bewaar je OC spullen veilig en NIET in IC tasjes of buidels. Er is altijd de mogelijkheid om waardevolle spullen in te leveren bij spelleiding voor veilig bewaren. Vind je toch iets dat OC is, breng het dan METEEN TERUG naar die speler. Is die onvindbaar, lever het dan METEEN in bij spelleiding of centrale punt, meestal de bar.

 

Zo. Nu we het onprettigste deel hebben gehad, gaan we verder met de leuke dingen:

 

We willen dit een leuk spel maken, dus niet teveel aan regels, omdat we vertrouwen op de eerlijkheid van de spelers. Maar omdat er dingen moeten worden afgesproken, zoals in algemeen LRP-land, hier een lijstje:

 

Speel eerlijk en leuk. Reageer op acties van anderen, als je geslagen word doet dat pijn, maar ben je bijzonder sterk dan doet het minder pijn dan als iemand meteen de helft van z’n vulling word uitgeslagen.

 

Pantser repareert zichzelf niet! Voor elk punt reparatie geld een reparatie tijd van 10 minuten per BP. Zelf niet kunnen repareren kost vaak geld. Houd hier rekening mee!

 

 

Schaderoep: Aangezien wapens verschillende schade kunnen doen, roep bij elke slag je schade en mits nodig, het soort. Sommige wezens, daar kom je vanzelf wel achter, kunnen tegen bepaalde wapens/schade namelijk. In algemeen gesproken kunnen mensen er niet tegen om geslagen te worden met wat dan ook, de watjes, en is het niet nodig je schadetype te roepen.

Maar hieronder alsnog een lijstje van de...

 

Schade-types

 

Wapens worden gezien als wapens. Een Mace/knots, zwaard of bijl doet op een andere manier zijn schade, maar in geheel doet verplettering of snijden er niet bijzonder veel toe.

Wel is het nuttig even te weten wat de ‘typen schade’ zijn:

 

Scherp: zwaarden, dolken, alles wat bedoeld is om te snijden,

En Bot: knotsen, bijlen, maces, alles wat bedoeld is om hard en diep mee te slaan en daarbij botten te breken.

 

En om enige discussie weg te halen, JA een bijl valt onder Bot, zelfs als er een snijkant aan zit. Het gaat hierbij om de ‘ram’ schade, niet om het snijvlak. Het snijvlak helpt, maar is NIET het belangrijkste.

 

Als er monsters zijn die tegen bepaalde slagen kunnen is het aan de monsters om daarop te letten en dus hoeven spelers enkel te roepen wanneer je dus bijzondere schade doet, zoals Extra Schade, Slag, Breek en zo. Wat je verder wilt roepen is aan jou, beledigingen mag, maar denk eraan dat het karakter word gespeeld door een speler, en dat die wel eens emotionele pijn kan krijgen van uitroepen over uiterlijk. Speel dus goed met je roepwerk en beledig in IC woordgebruik.

 

Wapen-regels

Een wapen-drager is verantwoordelijk voor zijn omgeving; niet enkel wie hij slaat, maar ook zichzelf en iedereen die in contact kan komen met zijn wapen in terugzwaaien, doorzwaaien etc. Let dus op wat je doet, is de situatie gevaarlijk, sla dan niet of roep een Effe Wachte!’uit, waarna het gevecht zich een stukje verplaatst. (PS. Misbruik van de ‘Effe Wachte’ regel kan grote gevolgen tot verbanning van evenementen tot gevolg hebben. Het is een NOODregel, en NIET een functioneel bruikbaar iets om je voordeel in gevecht mee te doen.

Controleer je wapen af en toe op schade, hoewel bijna alle professioneel gemaakte wapens goede kern-bescherming hebben kan er tijdens het spel iets fout gaan. Security en Organisatie zal ook controles uitvoeren op wapens, maar houd de veiligheid zelf ook in het oog. Bij twijfel, laat je wapen testen. Bij twijfel of het wapen van een ander veilig is, meld het bij het centrale punt (meestal de bar)of de bar, liefst met meewerking van de drager van het wapen.

 

Wanneer je het idee hebt dat iemand onveilig vecht, onthoud zijn gezicht en kom er mee naar het centrale punt (meestal de bar). Bij meermalen klachten word iemand apart genomen en vechtveiligheid getest. Wanneer blijkt dat iemand onveilig vecht of in het spel zijn hoofd verliest in de passie van het spel worden hier maatregelen bij getroffen. Het beste is natuurlijk om wanneer je te hard of onveilig word geslagen het even samen te bespreken en te melden bij diegene. Let hierbij op je eigen gevoelens. Pijn en frustratie nodigen uit tot schreeuwen en schelden en dat helpt het gesprek niet.

 

Onraakbaren

 

En kunnen mensen in het spel zijn die NIET mogen worden geslagen. Deze zullen herkenbaar zijn aan een duidelijk OC lint om/over de borst. Deze mensen mogen NIET worden geslagen met zwaarden om bijvoorbeeld rugproblemen, zwangerschap etc., maar kunnen WEL verwond worden door het ze te melden. Hiervoor gebruiken we een afgeleide van de ‘Point Blanc’ regel, maar nu ook toepasbaar voor zwaarden. Je slaat NIET, maar je meld het persoon dat deze geslagen is. Hierna vervolgt het spel zoals voorheen alsof er geslagen is.

 

Vals Spel

 

Wanneer je het idee hebt dat iemand meer hits neemt dan hij/zij heeft,  of krachten gebruikt die deze niet bezit, of te vaak een kracht gebruikt dan mogelijk, meld dit bij de spelleiding op het centrale punt (meestal de bar). Bij meermalen klachten of serieuze spelslopende klachten controleert de spelleiding wat er aan de hand is en zal als nodig maatregelen treffen bij diegene.

 

Onveilige voorwerpen

 

De basisregel is dat als iets niet gecoat is met schuim en latex, het NIET is om mee te vechten. Pas dus op voor wandel-, vlaggenstokken etc.  en ga er niet mee slaan. Enkel diegenen die door spelleiding zijn goedgekeurd met aanwezigheid van spelleiding EN EHBO mogen HOUTEN (NOOIT METALEN) wapens gebruiken voor de show en dan ENKEL binnen een veilige cirkel, en NOOIT om IC anderen mee te slaan. Onbevoegd slaan met onveilige dingen geeft een DIRECT spelverbod! Wanneer je zoiets ziet, METEEN MELDEN bij spelleiding of het centrale punt (meestal de bar).

 

Schade

 

Een dolk en houten staf doen 1 punt schade, de rest aan wapens doen 2 schade, behalve de wapens die ervoor gemaakt zijn om ‘oefenwapens’ te zijn, zoals houten zwaarden. Dit is een regel, leef er maar mee, of je het nou eerlijk vind of niet.

Hierna zijn er regels die wapens verbeteren en verslechteren.

Bijvoorbeeld:

Wapens kunnen worden beschadigd of zelfs gebroken worden door bijvoorbeeld de slag Breek! Dit wapen moet dan hersmeed worden en moet OC worden weggestoken.

 

Ja, er mag dan van een ‘lijk’ een wapen worden gepakt, maar enkel als de ander OC aangeeft dat dat mag, en daarna speel je met je eigen wapen verder. Je neemt NOOIT een speler zijn wapen af zonder zijn toestemming, en je vecht NOOIT met een wapen van een andere speler zonder zijn toestemming!

 

Reparatie

 

Reparatie is nodig wanneer een wapen is gebroken of zwaar beschadigd door speciale acties en dit gebeurt in een vaste of reizende smidse. Heb je er zelf een, prima, heb je die niet, dan zul je een smid moeten zoeken. In algemeen gaan we er van uit dat slijpen een klusje is dat je doet als het rustig is. Spelleiding let op Goed Spel, zoals het slijpen van wapens en reparatie van panster.

 

Boogschieten

 

Een boogpijl doet 1 punt schade, maar gaat DOOR pantser heen (dit heet Through).

 

De schutter is verantwoordelijk voor zijn boog en pijlen en voor de veiligheid van zowel zichzelf als zijn omgeving, inclusief diegene waarop hij schiet. Let daarbij specifiek op het terugstuiteren van pijlen na het raken van een hard object, of de schacht los zit in de kop en of de schacht schade heeft. Er kan altijd iemand per ongeluk op hebben gestaan of tijdens raken/landen iets mee zijn gebeurt. De kans is klein, maar neem geen risico, check je pijlen regelmatig.

Een boog is GEEN direct aanvals- of afweer-wapen! NIET MEE SLAAN OF AFWEREN DUS, enkel schieten.

 

Pijlen moeten wanneer het even rustig is, of door spelers die niet vechten, aan de boogschutters worden teruggegeven. We gaan er niet van uit dat een boogschutter maar 3 of 6 pijlen bezit, simpelweg omdat de kop van de pijlen zo groot is. Wanneer je een pijl vind waarvan je de schutter niet ziet, word deze bij een gevecht ZICHTBAAR veilig weggezet/gelegd zodat niemand er op kan trappen, en ligt een pijl nog op de grond na een gevecht en je ziet de schutter niet, neem deze dan mee en lever deze bij de bar of het centrale punt in.

 

Tot dusver nemen we een ‘point blanc’ regel in acht. Dat betekent dat je binnen 5 tot 7 meter NIET mag schieten maar tegen diegene op wie je schiet ‘POINT BLANC’ roept, wat betekent dat je schot raak is, daarna steek je de pijl terug in je koker. Bij misbruik van deze regel krijgt de boogschutter een schietverbod die niet enkel voor dit evenement maar ook bij herhaling voor alle evenementen kan gelden. Weet dus wat je doet als je schiet.

 

Pantser-regels

Schade

 

Hier is altijd veel debat over geweest. Wij zijn uitgegaan dat wanneer er eenmaal de schade op een pantser word geslagen, het niet direct uit elkaar valt, enkel een goede scheur heeft.

Dat heeft grote gevolgen!

Het betekent dat:

1. Een pantser meerdermalen schade kan krijgen zonder ‘kapot’ te zijn en echt gerepareerd moet worden.

2. Gedane schade MEER dan het pantser tegenhoud direct van de LP, levenspunten, op de getroffen locatie af gaat.

 

Bijvoorbeeld:

 

Een ‘heldje’ in licht leren bepantsering (BP 1) met 4 LevensPunten, krijgt een klap van een 3 punten zwaard (dus iemand met de Kennis: Extra Schade), dan heeft zijn leren jasje 1 maal zijn maximum bereikt (lichte reparatie nodig, maar nog steeds bruikbaar), en heeft ie zelf 2 punten schade op zijn LP, dus nog maar 2 over, De helft van zijn leven ‘vergoten’. Zijn jasje is nog wel heel en kan nog steeds gebruikt worden om klappen en steken op te vangen. Hoe veel keer staat bij pantser-regels.

 

Ja, dat word met halve lichaams-bepantsering een heel rekenwerk, maar omdat dit spel uitgaat van goede en eerlijke spelers, moet dit kunnen. Bereken van tevoren het totaal van levenspunten van elk lichaamsdeel en houd er rekening mee.

 

Reparatie

 

Hoewel dit in vele spelsystemen wel zijn lijkt, is er nog geen pantser gevonden dat zichzelf repareert.

Hiervoor is er Kennis van Leerbewerking en in hoog niveau Metaalbewerking.

 

Een reparateur van het leren jasje van het voorgenoemde heldje heeft dus 1 maal 10 minuten nodig om het weer ‘als nieuw’ te maken, maar het jasje was niet geheel onbruikbaar meer zoals met de standaard regels van vele LRP-verenigingen. Het had nog 4 keer schade kunnen tegenhouden. Was dit heldje hierna nog 4 maal geslagen met het 3 SchadePunten zwaard, dan was zijn jasje nutteloos geweest, maar alsnog wel repareerbaar. Tijdsregels hiervoor staan bij de diverse kennis die gaat over reparatie van pantser.

 

Uiteindelijk zal blijken dat er minder gerepareerd moet worden dan in andere spelsystemen hoort te zijn, maar in totaal zal er meer worden gerepareerd omdat er een betere regelgeving over is.

 

In basis komt het hier op neer:

Heb je veel gevochten, dan word het tijd voor een reparatie ’s avonds of tussendoor en het vetten van je zwaard om roest van bloedsporen en waterschade te verwijderen. Uitspelen van dit soort dingen word op gelet door spelleiding en heeft mogelijk beloning als gevolg, maar NOOIT als daarom word gevraagd bij spelleiding.

 

Uiterlijk

 

Nog een hekel punt. Pantser mag bij Heroes NIET ZICHTBAAR gedragen worden. Een chainmail onder je jas of shirt? Waarom niet? We gaan er van uit dat spelers hier eerlijk mee omgaan, maar als er melding of vermoeden is van spelbederf word er gecontroleerd en als blijkt dat je bedriegt zijn de gevolgen niet mis, zoals ‘plotselinge bloeduitstortingen met dood als gevolg’.

 

Pantser-stapelen

 

Een zeer vreemde regel, hebben wij doorbroken: Pantser-stapelen MAG!

Leer onder maliën geeft dus 5 BP, maliën onder plaatstaal is dus (jawel) 9 BP! Chainmail over leer is hierdoor dus een logische bepaling. Wel moet het karakter de kennis bezitten dit te mogen.

Controle hierop mag onderling. Je mag als speler dus vragen aan een ander hoe het komt dat ie zijn arm nog steeds gebruikt nu je er al 7 slagen op hebt gegeven en dan mag deze even bewijzen dat ie dat kon hebben.

Natuurlijk kan in de hitte van de strijd de puntentelling worden vergeten, maar als regel gaan we hier niet van uit. Als blijkt dat je teveel schade hebt gevangen, ga alsnog neer. Zie hierover meer bij ‘Dood is dood?’

 

Bij stapeling moet er rekening gehouden worden dat iemand met gestapeld pantser moeilijker kan bewegen en dus bijvoorbeeld NIET KAN RENNEN door de beperking van beweging. Hierbij word gerekend dat elke gestapelde laag extra belemmerend werkt, dus 1 laag pantser = normaal lopen, rennen, 2 lagen pantser = maximaal snel lopen, 3 lagen pantser = enkel gewoon lopen, 4 lagen pantser = langzaam lopen, 5 lagen pantser en je kunt beter in de herberg blijven zitten, zo weinig kun je je bewegen.

 

Hierbij zijn de sub-regels dat:

1. er GEEN dezelfde lagen over elkaar gedragen mag worden (chainmail over chainmail heeft dus GEEN effect, ook niet met een tussenlaag leer),

En regel 2 is dat Plaatstaal geld als 2 lagen pantser (!!). Je kunt dus in plaatstaal MAXIMAAL snel lopen EN (!!) in plaatstaal kun je NIET gebruik maken van de Kennis ‘Rollen en Duiken’.

 

Bij misbruik van deze stapel-regel zal spelleiding gevolgen opleggen zoals zwaar verminderde beweegbaarheid en verbod op bepaalde kennis gebruik.

 

Een extra punt over veiligheid

 

Op hoofd en nek worden NIET geslagen. Er kan wel iets fout gaan, maar iemand die zijn wapen niet onder controle heeft en steeds opnieuw gevaarlijke misslagen maakt of te hard slaat word de wapenkennis ontnomen en in uiterste geval uit het spel verwijderd. Let dus als je een foute klap krijgt WIE deze sloeg, en meld dit bij spelleiding. Elke speler MAG in zo’n geval OC de naam van een ander speler vragen. Weigering hiervan geeft bij melding grote problemen. Voorkom deze dus, speel veilig. Daartegenover, omdat nek en hoofd geen locaties zijn en pantser van het hoofd word opgeteld bij de borst, is wapen-koppen VERBODEN! Laten we heel duidelijk zijn dat veiligheid voor alles gaat.

 

Spelbederf

Spelleiding is erg scherp op spelbederf. Het verpest het plezier tussen spelers en het spel op zich en word niet geaccepteerd. Vind je iemand een eikel, dan ontwijk je dit persoon maar IC, maar wanneer geconfronteerd met ‘niet leuk spel’ heb je dit in spel op te lossen. Vind je dat dit ‘niet leuke spel’ spelbederf is, meld het dan aan de spelleiding of het centrale punt (meestal de bar).

Kijk, een karakter kan dood en gedood worden is nooit leuk, maar als er een goede reden voor is dan is het spel. Maar het is niet de bedoeling dat een speler met zijn karakter andere karakters afmaakt om eigen plezier, er is een reden voor nodig. Ja, die reden kan al zo simpel zijn als verschil van mening, volk of geloof... dat er OC geen discriminatie mag zijn betekent niet dat die er IC niet is… helaas, maar waar, we spelen nog altijd in een middeleeuws-achtige setting.

Weet als speler dat je speelt om je eigen plezier, maar dat anderen dat OOK doen. Naast eigen plezier is er ook zoiets als samenspel met anderen en anderen doden is (vaak) weinig plezier voor de ander.

 

Heb je tijdens het spel toch het idee dat het gaat om spelbederf? Meld het bij spelleiding!

Het kan zijn dat er iemand is die het verziekt voor andere spelers en spelleiding wil dit weten om als dit nodig is maatregelen te treffen. In uiterste geval kan dit leiden tot afname van kennis (onveilig vechten), verplicht rollenspel (een nieuw karakter dat verplicht is vriendelijk te zijn)  of verbanning van een speler van het spel bij meervoudig spelbederf.

Er kunnen zelfs maatregelen getroffen worden voor ‘wonderbaarlijke reddingen’ als de spelleiding bemerkt dat is spelbederf is.

 

Dood is dood???

 

Weer zo’n debat-punt waar we knopen hebben doorgehakt.

Als iemand schade heeft, dan bloed deze door tot de wonden zijn geholpen. Hiervoor de kennis Heling niveau 1, het stelpen van Wonden. Je praat hier niet over een speldenprikje (hoewel, 1000 spelden…) maar over een jaap of gebroken ribben... minimaal.

Genezing niveau 1 staat gelijk aan verbandjes leggen en dus daarmee bloedingen kunnen stoppen zodat de gewonde niet meer verder bloed. Word hij opnieuw geraakt, dan gaan de wonden weer open, maargoed, dan is ie toch al weer geraakt, dus dat maakt niet zoveel verschil uit. Opnieuw de gaten stoppen is dan handig, anders bloed ie toch dood.

 

In een gevecht kan door adrenaline je als speler even vergeten hoeveel schade je hebt gehad. Heb je twijfel hoeveel schade je al hebt gehad, vlucht weg uit het gevecht en ga even na hoe en wat je punten zijn. Heb je nog genoeg, sta dan op en ga verder. Heb je te weinig dan geven we de schuld aan adrenaline dat je nog doorging tot na je dood, maar sterf alsnog.

Ja, een karakter kan faken neer te gaan en hiermee word IC gespeeld! Je kunt dus nog even ‘nagestoken’ worden.

Nee, je mag niet ‘toevallig’ heel behendig bij een genezer je punten nagaan en beseffen dat je te weinig hebt! Dit word gezien als spelbederf met alle gevolgen van dien!

 

 

 

 

 

 

Hier volgen de regels over verwondingen:

 

Zonder verbinding en verzorging zal een gewonde blijven bloeden, 1 LP verlies per kwartier.

 

Komt een speler op 1 LP, dan is deze kreupel en kan niet meer vechten. Het maakt niet uit waar de schade is geplaatst, arm, borstkas, been, de pijn is te erg om nog door te vechten. Je enigste optie is vluchten,maar op 1 LP MAG JE NIET MEER RENNEN. Mocht je al niet rennen door pantserstapeling, dan is je pantser te zwaar om te kunnen bewegen en moet je blijven liggen!

Er is een weg hieromheen, maar die mag je zelf uitvogelen. Hint: Lees het Boek der Kennis goed door.

 

Komt een speler op of onder de 0 dan is deze bewusteloos. Hij zal dan verzorgd moeten worden, wonden gestelpt en ergens moeten rusten om weer op krachten te komen. Een bewusteloze held kan NIET ETEN om extra HP te krijgen van de nachtrust.

 

Komt deze held door welke reden dan ook onder de -5 terecht, dan is het echt kassie weile, dood, en klaar voor het graf, wormenvoer, om de bloempjes omhoog te duwen of een zandfabriekje te beginnen. Je meldt je dan bij de Centrale Spelleiding voor het eindpraatje.

Als je het er moeilijk mee hebt dat je karakter dood is, word je mogelijk door CS doorgestuurd naar wat wij een Emo-Oor noemen, iemand die er is om naar emotionele dingen te luisteren.

 

-5 is dus pas echt Dood. Maar een held die niet word verzorgd en in het bos blijft liggen, tja... die bloed dood tot over de -5.

 

Bijverdienen

 

Wat we hiermee bedoelen is dat als je bijvoorbeeld slecht hebt geslapen en/of de nacht hebt doorgehaald met Downtime ‘plezier maken’, echt even weg wilt uit het spel, of organisatie helpt met afwassen of monsteren, met sommige kennis wat geld kunt bijverdienen terwijl je weg bent, afwast, slaapt etc. Wel geld hierbij de Oorzaak en Gevolg regel dat wanneer je karakter gezocht word voor serieuze redenen zoals diefstal je het spel ingestuurd kan worden door spelleiding om de gevolgen van je acties te ondervinden.

Bijverdienen is dus NIET een leuke manier om gevolgen van acties te kunnen ontlopen!

 

Stelen en de rest van de tijd je verstoppen in een tempel (en dus OC gaan zitten drinken bijvoorbeeld) is er dus niet bij als spelers uitvinden waar je bent en JA, je bent OC verplicht te melden wat je doet als je OC word gevonden! We noemen dit ‘de roddel’ die elke speler die er naar zoekt bereikt.

De regel hiervoor is: Verdien je IC illegaal iets bij, blijf dan in het spel. Ga desnoods ECHT in het bos zitten ‘vissen’. J

 

Belangrijke notitie:

OC illegaal ‘bijverdienen’ in drugs of diefstal word zwaar bestraft. We vertrouwen spelers in hun eerlijkheid, als we er achter komen dat iemand dit vertrouwen verpest, leveren we met liefde uit aan de politie.

 

Naaktheid en Geweld

 

Oke. Weer zo’n hekel punt. We gaan er van uit dat iedereen die bij Heroes komt spelen een volwassen (zie 18+ regel) persoon is die tegen een stootje kan, ook emotioneel. Er zijn ‘hoeren’ en courtisanes in het spel die kunnen verleiden, er is zelfs een Kennis genaamd Charmeer die vanuit sommige personen wel heeeel erg verleidelijk kan zijn. MAAR we gaan er van uit dat alles wat IN het spel gebeurt IN het spel hoort en gezien moet worden als IN het spel, tot de grens bereikt is. En over die grens hebben we het hier.

 

Die grens ligt voor iedereen anders, wat voor de een acceptabel is, is voor een ander mogelijk kwetsend, en je eigen grens bepaal je zelf. Je hebt ten aller tijde de mogelijkheid om OC aan te geven dat iemand te ver gaat.  Sommige mensen hebben niet zo’n problemen met een naakt of half naakt lichaam, sommige mensen kunnen er aanstoot aan nemen. In ons oogpunt is voor mannen naakt bovenlijf of ‘op een klein vleeskleurig broekje na’ binnen de grens, voor vrouwen zien we liever borsten en kruis bekleding (huidskleurig en/of decolleté mag wel), als binnen de grens. Wat net OVER de grens ligt is bijvoorbeeld een spel alsof er iemand verkracht is, wat DUIDELIJK over de grens ligt is iemand kleding van het lijf scheuren en doen alsof iemand verkracht WORD.

En nu weet ik dus dat grens-spel heel verleidelijk is voor ervarener spelers en dus een verbod spelbelemmering is, waar Heroes tegen is. Daarom dus de volgende regel:

 

Voor je dus iets doet in de buurt van die grens en in algemeen zicht, controleer eerst bij spelleiding of het ‘kan’, als een kwestie van smaak. Er word dan gekeken naar of het echt een plek heeft in het spel en wie en hoe het publiek is.

Ga je een spel aan met iemand waar bij er persoonlijke grenzen in twijfel zijn, dan ga je EERST met dat persoon in gesprek of wat je wilt ‘kan’. Bij twijfel, omdat het enkel om jullie twwe gaat, spreek af wat er is gebeurt zonder dit uit te spelen en ga daarna spelen alsof het is gebeurt, het zogenaamde ‘faken’ of ‘Point Blanc’.

MAAR als er een kans is dat anderen aanwezig gaan zijn (en je speelt toch voor een deel om de show nietwaar), dan ga je met spelleiding in gesprek of het publiekelijk ‘kan’. Laat ons dan niet al het ideewerk alleen doen, kom met een redelijk plan, ZOALS vleeskleurige kleding ONDER de afscheurbare kleding. Maar voor de duidelijkheid, zonder afspraak NIET SCHEUREN, SLAAN, SCHOPPEN ETC.! We spelen hier een in basis non-physical spel. Er zijn trucjes om het eruit te laten zien alsof iets ergs gebeurt, zoals aan haren meegesleept worden, zonder dat er pijn bij hoeft te zijn.

 

In het geval van ‘grens-spel’ willen we heel duidelijk zijn en hebben we een speciaal handgebaar ingesteld, de ‘open hand op borsthoogte’. Dit betekent niets anders dan ‘dit is spel (IC), en niet echt (OC)’. Uitschreeuwen van de pijn, binnenstrompelen met kreten als ‘ik ben verkracht’ of ‘ik ben bestolen!’ dienen met dit teken te worden aangegeven, zodat er duidelijk te zien is dat het hier om spel gaat. Als je dit teken even vergeet of je hebt een moeite arm, geen probleem, maar probeer je er aan te houden en wanneer iemand er naar vraagt ‘IC of OC?’, geef dan DUIDELIJK aan dat het om spel gaat.

 


En nu?

 

En nu je dit allemaal hebt gelezen en geïnteresseerd bent, volgt hier de locatie waar je (als je die niet al hebt) de Informatieboeken kan vinden.

 

Er zijn:

1. Het Boek der Wetten – wat je net hebt doorgenomen. De regels van het Spel.

2. Het Boek der Landen – met meer informatie over de achtergronden van de Landen waarin word gespeeld.

3. Het Boek der Geloven – De lijst beschikbare Geloven en hun achtergronden.

4. Het Boek der Creatie – Een nuttige hulpgids voor het maken van karakters om in Heroes te kunnen spelen.

5. Het Boek der Kennis – De volledige lijst van in het spel leerbare kennis, waar een Karakter uit word opgebouwd.

 

6. En de Karakter Creatie Generator, een Excel sheet dat op simpele wijze een karakter voor je maakt, waarna je zelf extra kennis aan kunt ‘kopen’ in ruil voor levensjaren van het karakter. Maar pas op, boven de 40 komen er al snel Handicaps kijken door ouderdom. Er word vanuit gegaan dat een gemiddelde Held een jaar of 30 is, het mag jonger, het mag ouder, maar meer dan 40.. tja… ouderdom komt met gebreken…

 

Al deze documenten zijn te vinden op de Website van Call of Heroes, op www.thecallofheroes.nl.

 

Veel spelplezier

 

Het Call of Heroes Team

Berijkbaar op: callofheroes@gmail.com